woensdag 1 april 2009

Parijs excursie 24/26.03.09

Dinsdag 24 maart - Parijs

Het is 04:30 als mijn wekker gaat. Gisteren heb ik heel mijn koffer ingepakt en vandaag gaat dan eindelijk het avontuur van start. Voor het eerst gaan we met het Grafisch Lyceum op buitenlandse excursie naar Parijs. Ik had er al veel zin in en om 6 uur stond ik dan ook goed voorbereid aan de Heer Bokelweg te wachten op de bussen. Moe van de korte nacht, maar toch genoeg energie door de zin die ik had in de excursie. Ongeveer een uurtje later zaten we dan eindelijk in de bus op weg naar Parijs. In de bus werden er films gedraaid, maar al snel lagen er een aantal te slapen.

Eindelijk aangekomen in Parijs moest het allemaal erg vlot verlopen. De bus had er iets langer over gedaan en we moesten in Parijs aangekomen gelijk aan de slag. Dus koffers naar de kamers brengen en meteen beginnen aan de tocht naar museum Rodin, Rodin was een beeldhouwer van het impressionisme. Hij gebruikte de natuur om zijn werk levendig eruit te laten zien. Zijn werk valt op door het onregelmatige oppervlak, waarop de lichtval schitteringen veroorzaakt. Deze schitteringen geven het beeld beweeglijkheid. Dit effect was niet waar hij naar streefde. In 1880 kreeg Rodin zijn eerste officiële bestelling. Met deze Porte de l'Enfer werd hij beroemd. Rodin werkte meer dan zes jaar aan de meer dan 200 beelden die ervoor bestemd waren. ’T Was de bedoeling dat we veel foto's zouden maken Maar het museum was saai en geen boeiende beeldwerken te vinden dus na een snel rondje te hebben gemaakt besloten we ervandoor te gaan en parijs toch is echt te ontdekken.

We besloten om te beginnen op de champs elysees, de Champs- is de meest prestigieuze en breedste laan van Parijs. Mede dankzij zijn bioscopen, cafés en luxueuze winkels is het een van de bekendste straten ter wereld. Maar eerst moesten we het vinden met de metro. Want zoals je begrijpt is dat toch nog wel even lastig, gelukkig hadden we een plan du paris gehaald. Wat een super ding is dat alle metro’s staan erop en zonder deze map hadden we het toch niet echt goed gevonden.

Misschien ook nog een leuk weetje, op de Champs elysees kun je een witte Mac tekst vinden.

Maar die hebben we natuurlijk ook voor je gefotografeerd!

Vanaf de Champs elysees loop je zo door naar de arc the triomf , het bouwwerk is gebouwd op het Place Charles de
Gaulle (vroeger Place de l'Étoile), een van de drukste verkeerspleinen van Parijs, waar twaalf lanen samenkomen. Deze triomfboog is 50 meter hoog, de op een na grootste in de wereld, alleen in Korea staat een grotere. Hij is zelfs zo groot dat er een waaghals met een vliegtuig door is gevlogen. De bouw begon in 1806, ter ere van een van Napoleons overwinningen bij Austerlitz. Pas rond 1834, onder koning Lodewijk Filips, werd de bouw voltooid. Daar wat mooie foto’s geschoten en toen door gegaan richting t louvre.

Voor de mensen die t al eens hebben gelopen, het viel ons nog zwaar tegen. Wat een pokken eind is dat zeg, en dan kom je er bij het louvre achter dat je gemakkelijk een paar haltes met de metro had kunnen nemen.. ja daar baalden we wel een beetje van.. Terwijl de paleis tuinen toch wel erg mooi waren. Hier en daar stond een mooi beeld gemaakt door beroemde kunstenaars.. Ondertussen was het al rond 7 uur en hadden we aardig honger gekregen, dus op zoek naar een leuk restaurant? Vlak bij t louvre kwamen we een pizzaria tegen en die is t ook maar meteen geworden! Een Pizza magarita en een aantal drankjes verder besloten we lekker richting t Hotel terug te gaan.. Morgen moeten we om Half 10 verzamelen voor de volgende excursie ben benieuwd hoe we dat ervan af gaan brengen..

Woensdag 25 maart - Parijs

Na een warme douche en een heerlijk ontbijt, stonden we om half 10 voor het hotel. Samen met de groep en als leidster mevrouw Hutte hadden we vandaag een themadag: Avant garden. Ik en Geraldo hadden ons er voor ingeschreven en ook gekregen dus we hadden er veel zin in. Helaas was het weer niet zo lekker als gister, en al volgde de eerste druppeltjes. Gellukig was het maar voor even en kwam daarna de zon alweer door de wolken tevoorschijn.

We begonnen vandaag met een bezoekje aan een van de meest vernieuwende mode ontwerpsters van nu.. Sonia Rykiel.

Op het gebied van de nieuwste trends gaat ze helemaal mee, en als je een beetje goed geld verdiend kun je daar de meest modieuze kleding kopen. We mochten in haar winkel rond kijken, en vooral heb ik goed op gelet welke kleuren, patronen en materialen ze heeft gebruikt in haar collectie.

Parijs Opera gebouw.

Onderweg richting Rue de rivoli een typisch frans smal straatje.

Vanuit hier gingen we naar een van ook meeste bekende straten in parijs namelijk Rue de Rivoli. Hier bevind zich ook en zij kant van het louvre, het louvre Hotel en het louvre museum. De laatste was voor ons van toepassing, we gingen hier namelijk de expositie van sonia rykiel bekijken.
links Hotel du louvre, Rechts Louvre Museum

Galeries Lafayette is een Franse warenhuisketen.

In meer dan zestig grote Franse steden is er een warenhuis van Lafayette aanwezig.
Het bekendste en meest prestigieuze is gelegen in
Parijse departement, in het 9e arrondissement van Quartier. Het staat op de Boulevard Haussmann, een van de belangrijkste winkelstraten in Parijs.

Na Lafayette gezien te hebben, en al de heledag weer lekker veel gelopen te hebben. Besloten we om terug te gaan naar het hotel! Vanavond ga ik eten met mijn kamergenoten, renaat en JL. Dus we gaan een leuk restaurantje uitzoeken.. ..

We hadden een gezellige franse bistro gevonden aan de seine en daar hebben we plaats genomen. En er zijn heerlijke franse pasta’s ingegaan! En we hadden geluk want t was happy hour, cocktails voor 6 euro.. dus die konden we ook niet laten wachten natuurlijk.. Het was vandaag later dan geplant en ook later dan de voorgaande dag. Morgen moeten we ook vroeg op, dus dat beloofd nog wat.

Donderdag 26 maart - Parijs

Om 7 uur ging de wekker. Al snel stonden we klaar bij het ontbijt. Met ons dienblad in ons hand, kwamen we er erachter dat er wel erg weinig plek was om te eten. Zeg maar gerust geen plek. Dan zit er niets anders op dan, maar te gaan picknicken. Ergens vonden we een plekje op de grond en al snel zaten er ook nog wat anderen gezellig bij ons op de grond.

Na het ontbijt was het tijd om de koffers te pakken en alvast in de bussen te gaan laden, want vandaag is het helaas de dag dat we weer terug naar Rotterdam moeten. Nadat dat was gebeurd gingen ik er met een groep van vijf, vandaag stond er nog twee dingen op de planning.. de Eifeltoren en de Notre dame. Eerst maar bij de eifeltoren beginnen..
De Eiffeltoren is het opmerkelijkste monument van Parijs en een van de meest bezochte bezienswaardigheden van Frankrijk. Hij staat aan de linkeroever van de Seine in het 7e arrondissement van Parijs.

De Eiffeltoren is wereldwijd het symbool van Parijs. Hij wordt door velen gezien als een van de niet-klassieke wereldwonderen.

De Eiffeltoren is 300 meter hoog, zonder de televisieantennes mee te rekenen. Met televisieantennes is de toren 325 meter hoog.

En ook natuurlijk nog een foto van het prachtige uitzicht over parijs!

Het mooite van deze foto is dat je ziet dat hij vanaf bovenuit de eiffeltoren is genomen!
Je ziet op deze foto ook de seine waar we gister hebben gegeten.

Op ons gemak hebben we nog rondgekeken, wat gegeten en toen werd het tijd om weer verder te gaan naar de Notre dame.

De Kathedrale basiliek van Onze-Lieve-Vrouw (Frans Notre-Dame) is de grootste kerk van de Franse stad Amiens, de hoofdstad van Picardië. Het is de grootste gotische kathedraal van Frankrijk en een van de mooiste voorbeelden van de gotiek.
We hebben hier even rond gelopen en het werd al aardig tijd om terug naar t station te gaan waar we hebben afgesproken. Vanaf dat punt gaan we weer terug met de bus naar Nederland...

Hier nog even een foto van de seine

Om kwart voor drie werden we verwacht bij het station, om vervolgens naar Rotterdam te vertrekken. Eenmaal in de bus gestapt viel de bus al erg stil. En iedereen viel in slaap. We hebben een tussenstop gemaakt voor wat avondeten, maar eigenlijk wou iedreeen gewoon verder.. want toch verlangde ze toch wel weer naar huis..

21.45:

We komen aan op de heerbokelweg ouders, broertjes en zusjes, vriendjes en vriendinnetjes stonden al onder school te wachten.

Het deed je toch wel weer denken aan je vroegere schoolreisjes..
Zouden mijn ouders er ook staan?? In de bus werdt al geroepen iedereen “ bukkennnn..”
Maar dat werdt toch niet meer gewaardeerd. Ze snapte toch niet de lol ervan in.
Mijn vader stond al fijn te wachten, de tassen waren er snel uit en het schoolplein liep al aardig leeg.. tijd om naar huis te gaan! Iedereen nog even gedag zeggen, en vriendelijk zwaaien..

Terwijl je loopt denk je.. zo nu kan ik toch wel weer meer mensen groeten op school..
Maar dat is wel weer voor maandag.. nu heerlijk slapen.

Reis verslag Parijs door Annabel de kok

1. Rare vraag misschien zo uit het niets, maar weten jullie toevallig nog de naam of het adres van het hostel/hotel? Ben namelijk zelf ook ooit met een GLR Parijs excursie meegeweest en wil graag weten waar dat hostel zat? Dank je... Bart